nl +32 479 056 818 hello@airvisor.be

Wat moeten scholen doen om de verspreiding van SARS-CoV-2 in klaslokalen te voorkomen: Deel 2

scholen en coronavirus

In een vorige  post noemde ik hoe belangrijk het is om de omgevingsomstandigheden in een klaslokaal te volgen om de verspreiding van het virus te minimaliseren. Temperatuur, relatieve vochtigheid, fijnstof en kooldioxide-waarden kunnen als indicatoren dienen en dankzij hen kunnen we een schatting krijgen van de mogelijke verspreiding van het virus in een klaslokaal.

Het lijkt mij dat de meeste mensen en regeringen ervan overtuigd zijn dat het virus (eindelijk) in de lucht is , en hoewel maskers werken (in de meeste gevallen), weten we allemaal dat het moeilijk is om van kinderen te eisen dat ze ze 8 uur per dag een mondmasker dragen en hun gezicht of elkaar niet aan te raken. Het virus zal beslist de psychologie van de kinderen in de klas beïnvloeden, en vooral hun sociale vaardigheden.

In Madrid, Spanje, hebben de autoriteiten besloten 6000 camera’s in scholen te installeren. Ik ben totaal tegen deze beslissing. Gaan ze een kind een boete doen als hij / zij zijn / haar gezicht aanraakt? Wie gaat de beelden van 6000 camera’s in realtime bekijken om vast te stellen dat het protocol is geschonden? Een complete verspilling van geld, want later zullen ze ze moeten verwijderen vanwege privacykwesties, let op mijn woorden.

We moeten ons realiseren dat het belangrijk is om kinderen “wat vrijheid” te geven voor hun mentale bestwil en om te groeien. Technologisch kunnen we dat bereiken door hen de best mogelijke lucht te bieden. In mijn vorige post vertelde een collega van mij dat scholen in Spanje en scholen in het VK niet hetzelfde zijn omdat de weersomstandigheden niet hetzelfde zijn, en hij heeft gelijk. In Zuid-Spanje investeren scholen niet in verwarming en kunnen ze vertrouwen op raamventilatie, maar in het VK (en Noord-Spanje) moeten scholen, omdat de temperaturen eerder dalen, investeren in mechanische ventilatie die ook warmte terugwint.

Hoe dan ook, en hoewel ik hou van een open raam voor frisse lucht, erken ik de behoefte aan mechanische ventilatiesystemen die frisse en schone lucht naar een klaslokaal brengen, fijnstof en CO2 laag houden en tegelijkertijd temperatuur en relatieve vochtigheid op een optimaal niveau houden voor kinderen om te studeren en leraren om te werken.

Het SARS-CoV-2-virus reist door de kleine druppeltjes die we uitademen terwijl we praten, niezen of hoesten. Die druppeltjes, ook wel aerosols genoemd, hebben verschillende afmetingen en kunnen van enkele centimeters tot enkele meters ver reizen. Het belangrijkste is dat ze kunnen drijven en gedurende verschillende minuten in de lucht kunnen hangen, afhankelijk van hun massa, waardoor de kans op infectie toeneemt. De omstandigheden in een ruimte spelen een belangrijke rol.

#seetheair

Houd er rekening mee dat we de uitgeademde aerosolen meestal niet zien met een diameter kleiner dan 50 μm.

Momenteel is er veel discussie over welke technologie moet worden toegepast door scholen, medische centra, luchthavens, enz. Op het gebied van ventilatie en luchtbehandeling, aangezien sommige daarvan enkele nadelen hebben.

Sommige van deze technologieën, zoals pure UVC-lampen, ionengeneratoren of soortgelijke niet-gereguleerde fotokatalytische oxidatie (PCO) -technologieën, kunnen een grote concentratie van ongewenste gassen produceren, zoals ozon (O3), dat irriterend is voor de luchtwegen. CO2 is een ander bijproduct dat kan optreden tijdens het oxidatieproces. Veel fabrikanten (maar niet alle) regelen de ozonconcentraties die hun reinigers produceren tot veilige niveaus.

Persoonlijk heb ik een paar belangrijke criteria om te overwegen als het gaat om in welk luchtzuiverings- / ventilatiesysteem een ​​school moet investeren. Ten eerste is er de prijs: openbare scholen kunnen het zich niet veroorloven om dure HVAC-systemen te installeren. Ze moeten werken met betaalbare oplossingen, en hoogstwaarschijnlijk systemen die niet veel gedoe vereisen om te installeren en te onderhouden (oud gebouw, slechte infrastructuur, geen personeel), hetzelfde geldt voor sommige privéscholen.

Ten tweede moeten de prestaties van het systeem (luchtvolume m3 / h) en het energieverbruik (watt / h) optimaal zijn om de energierekening laag te houden en er in elk klaslokaal het maximale uit te halen.

Afhankelijk van hoe luchtventilatoren / luchtreinigers zijn ontworpen en de luchtstroom in een kamer verplaatsen, kan dit de kans vergroten dat het virus wordt verspreid voordat het uit de kamer wordt verwijderd. Simulaties hebben aangetoond dat downflow-systemen efficiënter zijn dan overheadsystemen. In eenvoudige bewoordingen: we moeten de lucht van het lagere niveau in een kamer aanzuigen en verse en schone lucht van bovenaf aanvoeren.

Hypothetische simulatie: verse en schone lucht wordt via het plafond ingebracht en de muffe lucht wordt via de ventilatieopeningen eronder afgevoerd

Er zijn op dit moment zoveel opties waaruit iemand kan kiezen. Standalone luchtreinigers, raamventilatoren met filtersystemen, verlichtingsarmaturen die de lucht zuiveren terwijl ze de ruimte verlichten, centrale HVAC met kwantumplasma dat 99,9% van de virussen doodt en tot 1000 m3 / uur CADR, of zelfs speciaal ontworpen apparaten die dat kunnen vangen alle soorten deeltjes op in buitenomgevingen zoals een speeltuin. Ik kan je niet vertellen welke de beste is, want het hangt af van verschillende parameters zoals het beschikbare budget, de infrastructuur van het gebouw, de locatie, de grootte van de klaslokalen en het aantal studenten.

Een expert is erg belangrijk tijdens de besluitvorming om verstandig te plannen en de beste lucht voor kinderen te leveren. Er zijn veel voorschriften met betrekking tot de luchtventilatienormen in gebouwen, en elk land heeft zijn eigen. 

Gevolgtrekking

Het zal erg naïef van ons zijn om te denken dat alleen alcohol en maskers (die niet allemaal even goed gemaakt zijn) onze kinderen zullen beschermen gedurende een dag in een klaslokaal. Het belangrijkste is dat we ook aan hun geestelijke gezondheid moeten denken.