Koolstofdioxide (CO2) kan de geest van studenten en personeel vertroebelen. Hoe kunt u dit voorkomen, de prestaties verbeteren en geld besparen?
Het is belangrijk dat scholen, hogescholen en onderwijsgebouwen de best mogelijke leeromgeving bieden voor studenten en de beste werkomgeving voor personeel. Naarmate we meer begrijpen over de kwaliteit van de binnenlucht, wordt het steeds duidelijker dat de lucht die we inademen cruciaal is voor de gezondheid en het welzijn van gebruikers van gebouwen.
Koolstofdioxidegehaltes zijn een belangrijk aspect van de luchtkwaliteit binnenshuis op scholen en andere onderwijsinstellingen. Zoals we zullen zien, heeft CO 2 invloed op hoe studenten en medewerkers zich voelen en hoe ze presteren. Ontdek hoe u de controle over kooldioxide in onderwijsgebouwen kunt nemen en de omstandigheden op uw school of universiteit kunt optimaliseren.
Wat is kooldioxide en waar komt het vandaan?
Koolstofdioxide , of CO 2 , is een kleurloos, reukloos broeikasgas dat bestaat uit één deel koolstof en twee delen zuurstof. Het gas is in kleine hoeveelheden onschadelijk en speelt een cruciale rol bij de voorziening van ons voedsel door planten in staat te stellen te fotosynthetiseren en koolhydraten te produceren.
Vaak horen we over de problemen in verband met kooldioxide buitenshuis. Het hoopt zich op in de atmosfeer wanneer we fossiele brandstoffen verbranden, warmte vasthouden en klimaatverandering stimuleren 1 . Deze door de mens veroorzaakte CO 2 wordt uitgestoten door verschillende soorten verbranding, waaronder motoren van de industrie en motorvoertuigen, maar er zijn veel natuurlijke bronnen, waaronder vulkanen, bosbranden en natuurlijk de ademhalingsprocessen van talloze dieren en organismen 2 .
Het is begrijpelijk dat er in de media veel aandacht is voor CO 2 als een vervuilende stof buitenshuis, dus organisaties zijn zich terdege bewust van de noodzaak om de CO2-uitstoot buitenshuis te verminderen. Kooldioxide veroorzaakt echter ook problemen binnenshuis, waar het zich ophoopt in drukke, besloten ruimtes, zoals klaslokalen of kantoren, en de gezondheid en prestaties van gebouwgebruikers nadelig beïnvloedt.
Omdat we allemaal CO 2 uitademen , is het mogelijk om het gas te gebruiken om de bezetting te meten, wat kostenbesparingen oplevert door de operationele efficiëntie te verhogen.
Waarom is kooldioxide in scholen en onderwijsgebouwen belangrijk?
Gezondheid
Als we CO 2 uitademen , kan het zich ophopen in slecht geventileerde klaslokalen, collegezalen of kantoren. Overmatige gasniveaus zijn gekoppeld aan klachten als rusteloosheid, sufheid, verhoogde hartslag en bloeddruk, zweten en hoofdpijn 3 .
Onderzoekers hebben ontdekt dat hogere concentraties kooldioxide ertoe kunnen leiden dat bezoekers van gebouwen ontevreden worden 4 . Een studie meldde een afname van het aantal ziektedagen met 12 procent wanneer de luchtkwaliteit binnenshuis in onderwijsgebouwen was verbeterd 5 . Een overzicht van veel afzonderlijke onderzoeken over dit onderwerp concludeerde: ‘Er zijn aanwijzingen dat verminderde effecten op de ademhalingsgezondheid en verminderde afwezigheid van studenten verband houden met verhoogde beademingssnelheden’ 6 .
Veel ouders en studenten leggen nu een premie op een gezonde omgeving, wanneer ze kiezen voor een onderwijsinstelling. Het bleek dat 80% van de ouders denkt dat de kwaliteit van de lucht die kinderen inademen van invloed is op hoe goed ze waarschijnlijk zullen leren 7 .

Dit is ook steeds meer een belangrijke overweging voor het personeel. Gemiddeld brengen mensen nu een derde van hun leven op het werk door 8 en een derde van de werknemers waardeert de kwaliteit van hun werkomgeving boven overwegingen als secundaire arbeidsvoorwaarden en salaris 9 .
Het bieden van een goede binnenluchtkwaliteit in het onderwijs is niet alleen meer een optie. Het in de gaten houden van vervuilende stoffen zoals kooldioxide is een belangrijke zorgplicht geworden voor scholen en hogescholen.
Prestaties en productiviteit
Er is een schat aan bewijs dat aantoont dat zowel studenten als personeel helderder denken en beter presteren in omgevingen met weinig kooldioxide. De volgende onderzoeken toonden aan dat hoge CO 2 -waarden ervoor zorgen dat mensen zich traag voelen en hun besluitvormingsvermogen in gevaar brengen.
Onderzoek door de Harvard TH Chan School of Public Health wees uit dat een verbeterde luchtkwaliteit binnenshuis, inclusief lagere kooldioxidegehaltes, resulteerde in een verbetering van 100% in cognitieve scores 10 . Specifiek in onderwijsgebouwen hebben onderzoekers ‘overtuigend bewijs gevonden van een verband tussen betere prestaties van studenten en hogere ventilatiesnelheden’ 11 .
Een studie van Amerikaanse basisscholen heeft deze verbetering gekwantificeerd, waarbij werd vastgesteld dat de scores voor wiskunde en lezen met respectievelijk 2,9% en 2,7% verbeterden wanneer de ventilatie werd verhoogd 12 . Evenzo ontdekten wetenschappers in Denemarken dat het stimuleren van de ventilatie in klaslokalen 10- tot 12-jarigen hielp om cijfer- en taaltaken sneller uit te voeren 13 .
Als het gaat om de productiviteit van het personeel, zijn de resultaten vergelijkbaar. Een Harvard-paper toonde aan dat een investering van $ 40 per persoon per jaar in verbeterde luchtkwaliteit een productiviteitsvoordeel van $ 6.500 opleverde voor elke werknemer 14 .
Als de CO 2 op scholen hoog is, kan dit vermoeidheid, verminderde concentratie en ondermaatse prestaties van leerlingen en personeel veroorzaken. Door het probleem van kooldioxide aan te pakken, kunnen onderwijsinstellingen een betere omgeving creëren om te leren en te werken.
Operationele efficiëntie
Omgaan met CO 2 verbetert niet alleen het welzijn en de prestaties, het maakt ook de weg vrij voor besparingen op het budget. Verzamel waardevolle gegevens over de bezetting door het gas te bewaken, zodat u kosten kunt besparen en efficiënter kunt werken. Wanneer een klaslokaal, kantoor, vergaderruimte of cafetaria druk is, stijgt de kooldioxide. Dus door het in realtime te meten, geeft de informatie een nauwkeurig beeld van hoe uw landgoed wordt gebruikt.
Uw school of hogeschool kan bijvoorbeeld verwarming, ventilatie en airconditioning (HVAC) afstemmen op de bezetting, zodat u geen energie verspilt aan klaslokalen of collegezalen die niet worden gebruikt. Het is mogelijk om binnenluchtkwaliteitsmonitors te integreren met gebouwbeheersystemen, zodat middelen automatisch worden geactiveerd wanneer ruimtes bezet zijn.

De University of Alabama ontdekte dat bedrijven doorgaans 20-40% op hun energierekening kunnen besparen door een bron van bezettingsgegevens van goede kwaliteit te verkrijgen 15 .
De voordelen houden daar niet op. U kunt besluiten om het schoonmaken in te plannen om u te concentreren op delen van het gebouw die het drukker zijn, om geld te besparen en de efficiëntie te maximaliseren. Of je zou kunnen ontdekken dat bepaalde ruimtes onderbenut worden, met als gevolg dat je de dienstregeling kunt reorganiseren om je voorzieningen beter te benutten.
Misschien wilt u zelfs de maaltijdbereiding afstemmen op de vraag, zodat er meer voedsel beschikbaar is op drukke tijden en verspilling wordt voorkomen wanneer de cafetaria’s slapper zijn.
Hoe kooldioxide in scholen en onderwijsgebouwen te controleren en te beheren
De eerste stap bij het omgaan met koolstofdioxide in scholen, hogescholen en onderwijsgebouwen is het hebben van een hoogwaardige informatiebron over de gasniveaus. Onze oplossing omvat krachtige monitoren voor de luchtkwaliteit binnenshuis die eenvoudig te installeren zijn en realtime gegevens leveren. Ze hebben nu een speciale CO 2 -waarschuwing die in werking treedt wanneer de niveaus te hoog worden. Onze monitoren meten ook andere verontreinigingen en omstandigheden die van invloed zijn op hoe studenten en personeel zich voelen en presteren.
Met draadloze technologie en batterijen met een lange levensduur is er geen omslachtig of duur installatieproces nodig. En de gegevens zijn op afstand beschikbaar via een gebruiksvriendelijk dashboard met alle belangrijke meetwaarden voor de binnenluchtkwaliteit, inclusief informatie over de bezetting.
Met monitoren van Airthings weet u waar en wanneer u actie moet ondernemen. Bijvoorbeeld door te investeren in betere ventilatie of door slim gebruik te maken van ruimtes om CO 2 -opbouw van het gas te voorkomen. Belangrijk is dat de bezettingsgegevens u in staat stellen om kosten te besparen en met maximale efficiëntie te werken, door middelen in te zetten waar ze nodig zijn en door optimaal gebruik te maken van de faciliteiten van uw organisatie.
Als u verantwoordelijk bent voor onderwijsgebouwen, is het de plicht om degenen onder uw hoede te beschermen, of dit nu studenten of personeel zijn. Door CO 2 te beheersen en te zorgen voor een fantastische binnenluchtkwaliteit in hogescholen of scholen, heeft u de mogelijkheid om uw instelling te markeren, zorg te dragen voor de gezondheid en het welzijn van alle gebouwgebruikers en de optimale omgeving te bieden om te werken en te leren.
BELANGRIJKSTE LEERPUNTEN
- Als we CO 2 uitademen , kan het zich ophopen in slecht geventileerde klaslokalen, collegezalen of kantoren. Overmatige gasniveaus zijn gekoppeld aan klachten als rusteloosheid, sufheid, verhoogde hartslag en bloeddruk, zweten en hoofdpijn.
- Als de CO 2 in uw onderwijsgebouwen hoog is, kan dit leiden tot vermoeidheid, verminderde concentratie en ondermaatse prestaties bij studenten en personeel. Door grip te krijgen op kooldioxide, creëer je een betere omgeving om te werken en te leren.
- Het meten van CO 2 ontsluit ook een waardevolle bron van gegevens over de bezetting. Eén studie suggereert dat instellingen de verwarmings- en verlichtingskosten met 20-40% kunnen verlagen, met een bron van bezettingsgegevens van goede kwaliteit.
- De Airthings for Business-oplossing biedt een bron van realtime en historische informatie over CO 2 -niveaus, die kan worden gebruikt om een ideale leeromgeving te bieden in uw onderwijsgebouwen.
- Door CO 2 te beheersen en te zorgen voor een fantastische luchtkwaliteit binnenshuis, heeft u de mogelijkheid om uw instelling te markeren, de gezondheid en het welzijn van alle gebouwgebruikers te beschermen en de optimale omgeving te bieden om te werken en te leren.
Bronnen
- https://climate.nasa.gov/vital-signs/carbon-dioxide/
- https://www.sciencedaily.com/terms/carbon_dioxide.htm
- https://www.verywellhealth.com/hypercapnia-symptoms-treatment-914862
- ww.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15330777
- https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25789698/
- https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/ina.12403
- https://elabe.fr/wp-content/uploads/2019/09/veolia_qai_ecoles_rapport_sept2019.pdf
- /www.gettysburg.edu/news/stories?id=79db7b34-630c-4f49-ad32-4ab9ea48e72b&pageTitle=1%2F3+of+your+life+is+spent+at+work
- http://hrnews.co.uk/keeping-up-with-the-millennials-a-third-of-employees-choose-jobs-based-on-the-office-environment/
- https://ehp.niehs.nih.gov/doi/10.1289/ehp.1510037
- https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/ina.12403
- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21029182
- https://www.gwern.net/docs/co2/2015-stafford.pdf
- https://www.hsph.harvard.edu/news/hsph-in-the-news/healthy-buildings-can-improve-workers-performance/
- https://www.researchgate.net/publication/325373834_Data-Driven_Models_for_Building_Occupancy_Estimation