Na het fiasco met de blootstellingsmeldingen op smartphones die door Apple en Google zijn ontworpen om digitale contacttracering tijdens de COVID-19-pandemie te vergemakkelijken, realiseerden we ons dat overheden waarschijnlijk niet klaar waren om de voorwaarden van de service te accepteren om privacyredenen en ook gebruikers waren waarschijnlijk om dezelfde redenen niet enthousiast over het inschakelen van een dergelijke functie.
We moeten de situatie in binnenomgevingen buiten de locatie van een persoon kunnen monitoren en dat doen we al met luchtkwaliteitsmonitors. Binnenluchtkwaliteitsmonitoren helpen ons te zien aan welke lucht we worden blootgesteld en wanneer er iets niet in orde is, zoals hoge CO2-concentraties, worden we gewaarschuwd om te handelen door de ramen te openen of het ventilatiesysteem aan te zetten, of uiteindelijk de kamer te verlaten als geen van de laatste zijn een optie.
Ik stel voor om dat soort bewustzijn te brengen in de binnenomgevingen van transporten, vooral in langeafstandsbussen, vliegtuigen en treinen, aangezien we onderstationtijd doorbrengen in deze transporten en we allemaal dezelfde lucht delen.
Bij de meeste voertuigen kunnen bestuurders kiezen tussen buitenlucht of gerecyclede lucht. Ze noemen nooit de voordelen van frisse lucht (maar niet schoon) voor de chauffeurs, dus in de meeste gevallen veranderen chauffeurs nooit de instellingen. Heb je ooit een lange tijd in een auto gezeten en de gerecycleerde lucht ingeschakeld? De chauffeurs klagen altijd over het gebrek aan focus of energie en veel passagiers vallen in slaap. In de meeste gevallen is dit te wijten aan het gebrek aan zuurstof en de hoge CO2-concentratie waarvan wetenschappelijk is bewezen dat het de cognitieve functie beïnvloedt en vermindert.
Hetzelfde geldt in een vliegtuig. De piloten krijgen echter de meeste zuurstof van de rest van de inzittenden in het vliegtuig, maar toch weet ik niet zeker of de buschauffeurs op de hoogte zijn van de binnenluchtkwaliteit (IAQ) van hun bussen en de buitenlucht of waar de gerecyclede lucht schakelaar.
Niet alleen dat, we weten dat CO2 een goede indicator is voor ventilatiesnelheden en bijgevolg de virale lading binnen een transport aangeeft. Een viral load is een numerieke uitdrukking van de hoeveelheid virus in een bepaald luchtvolume. Hoe hoger de virale lading, hoe groter de kans dat het virus, een virus of ziekteverwekker wordt opgevangen.
Luchtkwaliteitsgegevens zoals CO2/PM2.5 zijn niet zo privacygevoelig als locatie-informatie en ze kunnen ons helpen de verspreiding van ziekten te verminderen en onze cognitieve vaardigheden en gezondheid te verbeteren. Schone lucht betekent gezonde longen, hart en hersenen.
Binnenluchtkwaliteitsmonitoren zijn relatief goedkoop en CO2-sensoren kunnen tot 15 jaar meegaan. Ze zullen ook de waarheid onthullen over de lucht die we in steden inademen. Ik weet dat niet veel raadsleden willen dat mensen weten dat de lucht waaraan ze dagelijks worden blootgesteld arm en ongezond is, maar als je een goede politicus bent met echte moraal en medeleven met je medebewoners, dan wil je het beste voor hen.
Dus misschien is het tijd om te beginnen met het ontwerpen van binnenluchtkwaliteitsmonitoren voor transport. Afhankelijk van het transport kunnen ze offline of online werken. Passagiers hebben toegang tot de informatie omdat hun ticket een QR-code kan bevatten met de link van de specifieke monitor/transport/route. In het geval van een offline monitor kan een display met duidelijke aflezingen de passagiers en het personeel/cabinepersoneel van het transport in staat stellen de binnenomstandigheden aan te passen.