Waarom luchtkwaliteit op scholen een prioriteit van iedereen zou moeten zijn

Tegenwoordig staat de kwaliteit van de binnenlucht voorop bij elke ouder. Nu hun kinderen dit najaar weer naar school gaan, hebben ze nog meer aan hun hoofd. Nieuwe gevaren voor het milieu, zoals vervuiling door bosbranden en het risico op overdracht van ziekten, hebben allemaal te maken met de luchtkwaliteit binnenshuis. Dit heeft ook gevolgen voor leraren en alle gebruikers van schoolgebouwen. Om de negatieve effecten van muffe binnenlucht en vervuiling te voorkomen, is het van cruciaal belang om de niveaus in uw gebouw te bewaken.

We brengen 90% van onze tijd binnen door 1 , waar de lucht tot vijf keer meer vervuild kan zijn dan buiten. Voor kinderen wordt een groot deel van die tijd op school doorgebracht. Kinderen worden beschouwd als een van de meest gevoelige groepen met betrekking tot vervuiling. Dit komt omdat hun lichaam actief groeit en ze grotere hoeveelheden lucht inademen in verhouding tot hun lichaamsgewicht dan volwassenen.

Ook leerkrachten kunnen last hebben van concentratieverlies door een hoog kooldioxidegehalte, slaperigheid door hoge temperaturen of het verhoogde risico op overdracht van verkoudheid en griep door een slechte luchtvochtigheid. Wanneer je de luchtkwaliteit binnenshuis meet en beheert met een oplossing als airvisor for business , zijn zowel studenten als medewerkers gezonder, gelukkiger en capabeler. 

1. Stimuleer optimaal leren en onderwijzen

Het is aangetoond dat het nemen van maatregelen om de kwaliteit van de binnenlucht in scholen te verbeteren, een positief effect heeft op de belangrijkste aspecten van de prestaties van leerlingen. Concentratie, betrokkenheid en cognitieve vaardigheden zijn slechts enkele van de voordelen die kunnen worden behaald. Dit zijn gedragingen die zich vertalen in verbeterde academische resultaten, zoals:

  •     Snellere voltooiing van numerieke en taalgebaseerde taken bij 10-12-jarigen.
  •     Betere reken- en leesscores in de lagere klassen.
  •     Snellere en nauwkeurigere antwoorden van leerlingen voor kleur, beeldgeheugen en woordherkenning op basisscholen.

Niet alleen dat, docenten en docenten voelen zich ook gelukkiger, gezonder en meer gewaardeerd; wat betekent dat ze volledig aanwezig zijn en veel meer kans hebben om goed te presteren.  

Als er niets aan wordt gedaan, zal een slechte luchtkwaliteit het tegenovergestelde effect hebben. Factoren als hoge temperaturen, te veel kooldioxide (CO 2 ) , gebrek aan ventilatie en stijgende luchtvochtigheid kunnen allemaal lethargie in de hand werken en een negatief effect hebben op hoe studenten en medewerkers zich voelen en presteren.

2. Help een goede gezondheid te ondersteunen

Volgens een nieuw rapport dat is gepubliceerd door twee gerespecteerde medische instanties, wordt er niet genoeg gedaan om de impact van de luchtkwaliteit op de gezondheid van kinderen en jongeren aan te pakken. En het is slechts een van de vele onderzoeken over dit onderwerp. We weten bijvoorbeeld dat:

  •     Hoge concentraties CO 2 hebben een verband aangetoond met piepende ademhaling bij kinderen.
  •     Een slechte binnenluchtkwaliteit op scholen kan een ernstig gezondheidsrisico vormen voor mensen met astma en allergieën.
  •     Blootstelling binnenshuis is ook in verband gebracht met het “Sick Building Syndrome” bij kinderen, dat wordt gekenmerkt door symptomen zoals lethargie, hoofdpijn en keelpijn.  
  • Een hoge luchtvochtigheid bevordert de groei van bacteriën en huisstofmijten en het risico op aandoeningen van de luchtwegen en astmasymptomen. Aan de andere kant kan een lage luchtvochtigheid binnenshuis symptomen veroorzaken, zoals droge ogen en een loopneus of verstopte neus, en is het een belangrijke oorzaak van klachten in kantooromgevingen. Het kan ook de effecten van luchtverontreinigende stoffen binnenshuis, zoals PM, verergeren en kan helpen bij de verspreiding van virussen zoals griep en Covid-19.

Hoewel kinderen vatbaarder zijn voor de gezondheidsproblemen die gepaard gaan met een slechte luchtkwaliteit, loopt iedereen die in het gebouw werkt potentieel risico op symptomen variërend van astma en eczeem tot verminderde cognitie.

Niet alleen dat, het is gebleken dat de luchtverontreiniging binnenshuis tot vijf keer hoger is dan buitenshuis.

Daarom is het logisch dat onderwijsinstellingen leiderschap tonen op dit gebied.

3. Aanwezigheidspercentages verbeteren

Niemand wil dat medewerkers of studenten kostbare tijd verliezen van school, hogeschool of universiteit vanwege een ziekte veroorzaakt door slechte luchtkwaliteit. Als de opkomst daalt, zullen de resultaten waarschijnlijk volgen.

Door de luchtkwaliteitseisen aan te pakken, kunnen docenten dit echter helpen voorkomen door een gezondere en comfortabelere leeromgeving te creëren.

Het is bijvoorbeeld aangetoond dat een hogere ventilatiesnelheid in klaslokalen helpt om de afwezigheid van leerlingen te verminderen. Bovendien is een betere aanwezigheid in verband gebracht met leerlingen van het basis- en middelbaar onderwijs die hogere puntengemiddelden behaalden en hogere scores op academische tests. Nogmaals, goede luchtkwaliteit is duidelijk gekoppeld aan uitstekende prestaties van studenten.

4. Toon verantwoordelijkheid en zorgplicht

Ouders en verzorgers willen de zekerheid dat het welzijn van hun kinderen prioriteit heeft. 91% van hen is van mening dat de kwaliteit van de lucht die studenten inademen een directe invloed heeft op hun gezondheid – een duidelijk signaal dat gezonde lucht in het onderwijs nu een belangrijk onderdeel van deze verwachtingen is.  

Medewerkers maken zich er evenzeer zorgen over. Zozeer zelfs dat velen nu de werkomgeving belangrijker vinden dan voordelen en salaris.

5. Verhoog de operationele efficiëntie en duurzaamheid

Slimme oplossingen die de niveaus van CO 2 bijhouden- die op natuurlijke wijze wordt uitgestoten door te ademen – geven een gedetailleerd beeld van de bezetting in verschillende delen van het gebouw gedurende de dag. Met deze informatie kunnen belangrijke operationele beslissingen worden genomen op basis van realtime en historische gegevens. Bijvoorbeeld:

  •     Energie-efficiëntie is verbeterd; verwarming, ventilatie en airconditioning worden alleen ingeschakeld als klaslokalen, collegezalen of sportscholen in gebruik zijn.
  •       De catering van de cafetaria kan nauw worden afgestemd op de daadwerkelijke aanwezigheid van studenten elke dag om verspilling tot een minimum te beperken.
  •       Schoonmaakschema’s worden gecoördineerd om prioriteit te geven aan gebieden waar een hoge bezettingsgraad wordt geregistreerd.
  •       Om de beschikbare ruimte beter te benutten, worden dienstregelingen georganiseerd.

6. Bewaak de luchtkwaliteit volgens de aanbevelingen

Met zoveel aandacht voor de vereisten voor de luchtkwaliteit binnenshuis, wordt algemeen verwacht dat er in de niet al te verre toekomst nieuwe regelgevende richtlijnen zullen worden ingevoerd. De regelgeving voor luchtkwaliteit wordt wereldwijd strenger. New York City heeft al maatregelen genomen om te zorgen voor een goede ventilatie in alle scholen om een ​​optimale luchtkwaliteit binnenshuis voor haar leerlingen te garanderen. Onderwijsinstellingen zouden er goed aan doen om nu proactief actie te ondernemen op dit gebied en zich te committeren aan een luchtkwaliteitsstrategie die is ontworpen om het welzijn van zowel personeel als studenten te waarborgen.

De CDC heeft nieuwe richtlijnen vrijgegeven over goede ventilatie in scholen om de verspreiding van Covid-19 tot een minimum te beperken. Het openen van ramen en zorgen voor een goede luchtstroom is essentieel, maar verhoogt ook het risico dat buitenluchtverontreinigende stoffen het klaslokaal binnendringen, vooral in steden met hoge concentraties fijnstof. Dit is de reden waarom continue monitoring van de luchtkwaliteit van alle verontreinigingen en het virusrisico van vitaal belang zal zijn voor de toekomst.

Het is duidelijk dat de luchtkwaliteit, met name het kooldioxidegehalte , de temperatuur en de chemicaliën in de lucht, in een educatieve omgeving moeten worden gecontroleerd door een betrouwbaar systeem zoals onze Business oplossing.

Wat je kunt doen

Een recente casestudy in Finland benadrukte het belang van het handhaven van een goede balans van de luchtdruk in scholen om ervoor te zorgen dat de ideale luchtkwaliteit binnenshuis kan worden gehandhaafd. Door het drukverschil te bewaken en te wijzigen, waren onderzoekers in staat de niveaus van VOS, PM en schadelijke schimmels in de school te verlagen en tegelijkertijd de perceptie van de bewoners van de binnenluchtkwaliteit te verbeteren. Naast het bewaken van de luchtkwaliteit binnenshuis , kunt u nu ook Balance for Business en gegevens van onze andere producten integreren om het ventilatiesysteem in uw school automatisch te regelen en aan te passen aan veranderende omgevingsomstandigheden. 

bronnen:

1. annualreviews.org/doi/10.1146/annurev-publhealth-031816-044420
2. epa.gov/iaq-schools/why-indoor-air-quality-important-schools
3.gwern.net/docs/co2/2015- stafford.pdf
4. pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21029182/
5.worldgbc.org/sites/default/files/Better%20Places%20for%20People%20-%20Schools%20Briefing%20Notes%20-IAQ. pdf
6.rcpch.ac.uk/resources/inside-story-health-effects-indoor-air-kwaliteit-children-young-people
7. ink.springer.com/epdf/10.1007/s00431-014-2288-4? shared_access_token = 5JB_xa0uG7FD5uen-9eiSve4RwlQNchNByi7wbcMAY6hocqMd5aXw6L5I6iA6lbgpVDfP8Ht_iVzMNejK_wtZ0sQRPJomvNNixxziPcQsUOj85BdTw0iSsYWoep8gzdGOmXsdeooiuoTRaohmxiZXjO3ixPu_-WXuIP2QmLbEn
8.aafa.org/healthy-settings-schools-child-care-workplace-housing-restaurants-airlines/
9.worldgbc.org/sites/default/files/Better%20Places%20for%20People%20-%20Schools%20Briefing%20Notes%20-IAQ.pdf
10. https://www.tandfonline.com/doi/abs/ 10.1080/2374473.2016.1206430
11. https://www.niehs.nih.gov/health/topics/agents/allergens/dustmites/index.cfm
12. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/ S0360132321002912?via%3Dihub#bib18
13. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0160412018320725#bb0285
14. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1438463917306946
15. https ://www.nature.com/articles/s41598-021-89078-7
16. pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21621987/
17. https://www.huffpost.com/entry/how-employee- productiviteit_b_5620941?guccounter=1
epa.gov/iaq-schools/why-indoor-air-quality-important-schools
18. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3893609/
19.https://ehp.niehs.nih.gov/doi/10.1289/ehp.1510037
20. https://elabe .fr/wp-content/uploads/2019/09/veolia_qai_ecoles_rapport_sept2019.pdf
hrnews.co.uk/keeping-up-with-the-millennials-a-third-of-employees-choose-jobs-based-on-the- office-environment/
21. http://hrnews.co.uk/keeping-up-with-the-millennials-a-third-of-employees-choose-jobs-based-on-the-office-environment/
22. https://www.schools.nyc.gov/about-us/reports/building-ventilation-status
23. https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/community/schools-childcare/ventilation.html
24. https://www.mdpi.com/1660-4601/15/2/230/htm