Gent – 25 oktober 2018 – Uit cijfers van Attentia blijkt dat bijna één op de vijf werknemers ontevreden is over de kwaliteit van de lucht op kantoor.
Naast algemene luchtkwaliteit zijn ook luchtvochtigheid en temperatuur belangrijke twistpunten.
Vooral de temperatuur op kantoor, en iedereen bijgevolg comfortabel houden, is de grootste uitdaging. Bijna 10 procent van de werknemers vindt het kantoor te koud, terwijl 8,1 procent het dan weer te warm heeft. “Vroeger waren gesloten individuele bureaus de norm, terwijl we vandaag overal open kantoorruimtes terugvinden”, verklaart Jolien Van Pamel, teamleader Ergonomie bij Attentia. “Meer mensen zitten in één ruimte, wat het moeilijker maakt om tegemoet te komen aan ieders klimatologische wensen.”
• 19,9 procent van de medewerkers ervaart een tekort aan frisse lucht.
• 13,7% stoort zich aan te droge lucht op kantoor.
• 9,7 procent vindt het kantoor te koud.
• 8,1 procent heeft het dan weer te warm.
Gevoel van controle bij werknemers
Ook controle speelt een belangrijke rol. Dat bijna 20 procent van de werknemers een tekort aan frisse lucht ervaart, heeft voor een stuk te maken met het gebrek aan controle in nieuwe kantooromgevingen, waar ramen niet meer open kunnen om de geavanceerde klimatologische systemen niet te storen. Die systemen zorgen echter in theorie voor meer, betere en gefilterde lucht, al zijn ze niet altijd even goed afgesteld en onderhouden.
Als onderneming kan je voor een groot stuk tegemoet komen aan de klachten van medewerkers. “Zo is het een goed idee om aan de hand van een risicoanalyse van de thermische omgeving alle factoren die relevant zijn voor het temperatuurcomfort in kaart te brengen”,weet Van Pamel. “Denk daarbij niet alleen aan de thermometertemperatuur, maar ook aan luchtstromen, stralingswarmte, luchtvochtigheid en zelfs CO2.”Met de juiste data ter beschikking, is het mogelijk de temperatuursystemen beter af te stellen, of met kleine ingrepen zoals CO2-sensoren of luchtbevochtigers het comfort van werknemers te verhogen.