nl +32 479 056 818 | +32 498 053 559 hello@airvisor.be

Hoe gendersegregatie de productiviteit op kantoor kan verhogen

manne vrouwen en temperatuur

Thermisch comfort is een complex onderwerp, dat zowel meetbare gegevens als subjectieve factoren omvat. Moderne verwarmings- en airconditioningsystemen kunnen de binnentemperatuur zeer nauwkeurig regelen. Het is echter moeilijk om een ​​temperatuur te vinden die iedereen comfortabel maakt . Dit geldt met name voor kantoorgebouwen, die honderden of duizenden gebruikers kunnen hebben, van verschillende geslachten en daarmee het thermische comfortprobleem verergeren.

Het is algemeen bekend dat mannen en vrouwen zich comfortabeler voelen bij verschillende omgevingstemperaturen, wat leidt tot de zogenaamde thermostaatoorlog, een situatie die zich in vrijwel elk kantoor in het land afspeelt.

Echter, indoor implicaties temperatuur verder gaan dan het comfort van mannen en vrouwen , omdat het ook hun productiviteit beïnvloedt.

De relatie tussen binnentemperatuur en menselijke productiviteit is onderzocht door verschillende academische instellingen en onderzoeksorganisaties. Ze zijn het er allemaal over eens dat kantoren minder productief worden als ze als te warm of te koud worden ervaren . Aangezien verminderde productiviteit een impact heeft op de bedrijfswinsten, kunnen slimme temperatuurcontroles als een goede investering worden beschouwd.

Uit een onderzoek uit 2015 bleek dat 42% van de kantoormedewerkers denkt dat hun gebouw te warm is, terwijl 56% vindt dat hun gebouw te koud is. In het VK wordt 2% van de kantooruren verspild aan klimaatbeheersing, met een financiële impact van US $ 16,6 miljard per jaar. In Australië veroorzaakt hitte een productiviteitsverlies van US $ 6,2 miljard per jaar .

Economische basislijn voor kantoorproductiviteit

Volgens het Department of Energy (DOE) wordt een ‘middelgroot kantoor’ het best vertegenwoordigd door een kantoorgebouw van 53.600 m², 3 verdiepingen, 33% raamfractie dat gas en elektriciteit gebruikt voor koeling en verwarming.

Laten we de “3-30-300-regel” beschouwen, zoals ontwikkeld door de firma Jones Lang LaSalle, die de kosten van nutsvoorzieningen voor een typische commerciële kantoorruimte op ongeveer $ 3 / sqft / j schat en de huurkosten op $ 30 / sqft / j bouwt en personeelskosten voor $ 300 / sqft / j. 

Volgens de 3/30/300-regel

betekent een productiviteitstoename van slechts 1% in een middelgroot kantoor $ 160.800 aan salarisbesparingen. Hier is de formule die we in onze berekening hebben gebruikt:  Jaarlijkse besparing op loonlijst = vierkante meters kantoor x $ 300 per vierkante voet x (percentage van productiviteitsverhoging / 100).

Dus deze formule toepassen op het bovenstaande voorbeeld:
Payroll besparingen = 53.600 sqft x $ 300 / sqft x (1/100) = $ 160.800 

opgelet, berekeningen in ‘feet’ en USD

Laten we, met het bovenstaande in gedachten, eerst kijken hoe de kantoortemperatuur mannen en vrouwen volledig beïnvloedt, en vervolgens de verschillende impacttemperatuur op elk geslacht.

Wat is de ideale temperatuur voor een kantoor?

Lawrence Berkeley National Laboratory (LBNL) ontdekte dat de prestaties van mensen hoger zijn bij temperaturen van 21 ° C tot 24 ° C (69,8 ° F tot 75,2 ° F), en piekprestaties worden bereikt bij 22 ° C (71,6 ° F). De studie analyseerde de efficiëntie van deelnemers voor typische kantoortaken zoals tekstverwerking, eenvoudige berekeningen en de afhandelingstijd van klantenservice-oproepen. Ook is in het LBNL-onderzoek geen rekening gehouden met industrieel werk, waardoor de bevindingen alleen van toepassing zijn op kantooromgevingen.

  • Kantoorprestaties afneemt bij temperaturen onder 21 ° C  ( 69,8 ° F ) en temperaturen boven 24 ° C (75,2 ° F). De productiviteit daalde bijvoorbeeld met 8,9% bij 30 ° C (86 ° F).

  • Voor temperaturen tussen 25 ° C (77 ° F) en 32 ° C (89,6 ° F) werd een prestatieverlies van 2% waargenomen voor elke toename van 1 ° C (1,8 ° F). Dit zou kunnen vertalen in een $ 178.000 verlies per 1ºF (0.55ºC) toename  in een medium kantoor.

  • Temperatuur beïnvloedt niet alleen het thermisch comfort, maar ook de perceptie van luchtkwaliteit. Bewoners voelen dat de luchtkwaliteit beter is in het aangename temperaturen , zelfs wanneer er geen meetbaar verschil met kouder en warmer kantoren.

  • Sick Building Syndroom (SBS) komt vaker voor bij kantoren die te koud of te warm zijn.

Een soortgelijk onderzoek van het Finse financieringsagentschap voor technologie en innovatie (Tekes) heeft de effecten van temperatuur op twee callcenters waargenomen.

  • Het eerste callcenter had temperatuurverschillen tussen beide zijden van het gebouw. De gemiddelde temperatuur was 23,6 ° C (74,5 ° F) aan de koelere kant en 25,2 ° C (77,4 ° F) aan de warmere kant. De studie wees uit dat de inzittenden waren 5,7% productiever in de koelere omgeving.

  • Het tweede callcenter had een gemiddelde luchttemperatuur van 25,1 ° C (77,2 ° F) tijdens de zomer en koelunits werden gebruikt om 22,6 ° C (72,7 ° F) te bereiken. Deze maatregel verhoogde de productiviteit met 7%.

Temperaturen rond 22 ° C (71,6 ºF) lijken de hoogste productiviteit op kantoor te bevorderen.

Shanghai Jiao Tong University analyseerde de prestaties van 21 deelnemers bij 17 ° C, 21 ° C en 28 ° C (62,6 ° F, 69,8 ° F en 82,4 ° F). De studie analyseerde vier statistieken: perceptie, leren en geheugen, denken en uitvoerende functies. Er was een financiële beloning voor hoge prestaties en motiveerde deelnemers om hun best te doen, zelfs als de temperatuur hen ongemakkelijk maakte.

  • 21 ° C (69,8 ° F) werd door de deelnemers als de meest comfortabele temperatuur beschouwd. Ze ervoeren 17 ° C (62,6 ° F) als koel en 28 ° C (82,4 ° F) als warm, en mild ongemak werd in beide gevallen gemeld.
  • De studie wees uit dat hoge prestaties mogelijk zijn, zelfs bij oncomfortabele temperaturen , maar dat meer inspanning nodig is voor hetzelfde resultaat. Dit kan op de lange termijn negatieve gevolgen hebben voor de gezondheid en een onmiddellijke impact hebben op emoties.
  • De warme temperatuur had een negatieve invloed op zowel prestaties als emoties, terwijl de koele temperatuur alleen de prestaties beïnvloedde.
  • De hogere temperatuur veroorzaakte ook vermoeidheid, hoofdpijn en denkproblemen.

De Japan Society for the Promotion of Science (JSPS) heeft een soortgelijk onderzoek gefinancierd, dat werd uitgevoerd door onderzoekers van Waseda University en de University of the Sacred Heart. De Japanse regering had een kantoortemperatuur van 28 ° C (82.4 ° F) aanbevolen voor de zomer, om een ​​energiebesparing van 1-2% te bereiken. Het doel van het onderzoek was om te bepalen of deze maatregel een negatieve invloed had op de productiviteit. Om dit te bereiken, werden de prestaties getest met typische kantoortaken zoals typen en toevoegen:

  • De studie analyseerde de prestaties bij temperaturen van 25,5 ° C, 28 ° C en 33 ° C (77,9 ° F, 82,4 ° F en 91,4 ° F) en vond een geleidelijk prestatieverlies – 2% voor elke 1 ° C (1,8 ° F) ) van temperatuurstijging.
  • Prestaties kunnen worden gehandhaafd bij warmere temperaturen, maar de hersenen hebben een verhoogde bloedstroom nodig en het werk wordt veeleisender.
  • Geestelijke vermoeidheid is ook hoger naarmate de temperatuur stijgt.

Soms gaan energieverbruik en productiviteit in tegengestelde richting

Het verhogen van de kantoortemperatuur tot 28 ° C (82,4 ° F) levert een energiebesparing op van 2%, wat volgens de 3-30-300-regel kan leiden tot een besparing van $ 3.216 in een middelgroot kantoor. Maar deze maatregel levert ook een productiviteitsverlies van 5% op, wat volgens dezelfde regel een verlies van $ 804.000 betekent.

De Japanse regering had aanbevolen om de kantoortemperatuur te verhogen tot 28ºC (82.4ºF) om energie te besparen. Hier is het complete resultaat:


$ 3,216 aan energiebesparing

MAAR

$ 804.000 aan productiviteitsverlies

De studie concludeerde dat  energiebesparingen van 28 ° C (82,4 ° F) in de zomer tijdens de zomer grotendeels worden gecompenseerd door het prestatieverlies . Werken bij hogere temperaturen is ook veeleisender, fysiek en mentaal.

Hoe kantoortemperatuureffecten verschillen tussen mannen en vrouwen

De Universiteit van Zuid-Californië en het WZB Berlin Social Science Center hebben onderzocht hoe de kantoortemperatuur mannen en vrouwen beïnvloedt . Binnen een temperatuurbereik van 16 ° C tot 33 ° C (60,8 ° F tot 91,4 ° F) vonden ze dat mannen beter presteren bij lagere temperaturen, terwijl vrouwen beter presteren bij hogere temperaturen :

  • Een toename van 1 ° C (1,8 ° F) verbetert de wiskundige prestaties van vrouwen met 1,76% en de verbale prestaties met 1,03%.
  • Een toename van 1 ° C (1,8 ° F) verlaagt de prestaties van de mannelijke wiskunde met 0,63% en de verbale prestaties met 0,6%.
  • De studie analyseerde ook cognitieve reflectievaardigheden, maar deze werden niet beïnvloed door temperatuur bij zowel mannen als vrouwen.

Het Universitair Medisch Centrum van Maastricht constateerde dat vrouwen kantoren met 3 ° C (5.4 ° F) warmer nodig hebben, omdat ze een langzamer metabolisme hebben dan mannen.

Een andere studie van Waseda University analyseerde hoe de menstruatiecyclus de thermische perceptie bij vrouwen beïnvloedt . De deelnemers werden blootgesteld aan temperaturen tussen 23,5 ° C en 29,0 ° C (74,3 ° F en 84,2 ° F) in beide fasen van hun menstruatiecyclus – luteaal en folliculair. Alle deelnemers droegen t-shirts en shorts, om het effect van kleding voor iedereen gelijk te maken.

  • Hoewel vrouwen een hogere kernlichaamstemperatuur hebben tijdens de luteale fase, was hun thermische perceptie hetzelfde tijdens beide stadia van de menstruatiecyclus.
  • Ook was de gemiddelde huidtemperatuur van de deelnemers in beide experimenten hetzelfde.
  • De studie concludeerde dat thermische perceptie bij vrouwen wordt beïnvloed door de huidtemperatuur en vooral de handtemperatuur.

Het is belangrijk op te merken dat het onderzoek geen keuze van kleding toestond. Vrouwen geven echter de voorkeur aan dikkere kleding en warmere omgevingen tijdens de luteale fase van de menstruatiecyclus. Met andere woorden, de menstruatiecyclus heeft geen invloed op de thermische perceptie , maar beïnvloedt de voorkeur voor kleding en kamertemperatuur.

Gevolgtrekking

Het vinden van een kantoortemperatuur die een einde maakt aan de thermostaatoorlog lijkt onbereikbaar, omdat iedereen comfortabel voelen onhaalbaar is. Er is echter wetenschappelijk bewijs dat de prestaties tussen 21 ° C en 24 ° C (69,8 ° F tot 75,2 ° F) hoger zijn .

Kantoormedewerkers kunnen de prestaties op lagere en hogere temperaturen handhaven, maar een grotere fysieke en mentale inspanning is nodig om hetzelfde resultaat te bereiken, met mogelijk negatieve gevolgen voor de gezondheid op de lange termijn. Ook zijn de mannen meer  beïnvloed door de hoge temperaturen, terwijl vrouwen worden meer  beïnvloed door de lage temperaturen .

Er lijkt voldoende wetenschappelijk bewijs te zijn om sommige vrouwen te bevriezen in hun kantoor, terwijl andere mannen misschien op het punt staan ​​hun shirt uit te doen. Helaas voor dit laatste blijkt uit onderzoek dat gemengde kantoren meer profiteren van warmere temperaturen .

Gelukkig voor ons leven we in het tijdperk van kunstmatige intelligentie (AI). Met behulp van AI-algoritmen zijn slimme temperatuurregelaars een lucratieve investering voor kantoorgebouwen, omdat het productiviteitsverlies door thermisch ongemak vaak zo hoog is als 5% of meer. In een middelgroot kantoor betekent dit een verlies van $ 804.000 – of een geweldige kans om te groeien als dit kan worden vermeden.

Kantoren kunnen ook worden ontworpen met opzettelijke temperatuurschommelingen of verschillende temperatuurzones , opnieuw dankzij AI , die de productiviteit kan verhogen in combinatie met een semi-open ontwerp waar werknemers kunnen kiezen waar ze gaan zitten.

Wij zijn van mening dat een reeks gepersonaliseerde kantoortemperaturen die de productiviteit verhogen niet alleen haalbaar is, maar ook een oplossing waarmee mensen op natuurlijke en vrije wijze kunnen kiezen waar ze willen zitten op basis van hun comfortvoorkeuren.

Als managers deze benadering nog een stap verder willen brengen, kunnen ze werknemers in een app laten spreken over temperatuurvoorkeur en deze voorkeuren uiteindelijk toepassen in een mini-zone.