Dit artikel gaat over ventilatie en is geschreven door Sylvia Thompson naar aanleiding van ventilatie in scholen in Ierland wat dus ook voor België en Nederland geldt.
Ouders en leerkrachten hebben vragen gesteld over de kwaliteit van ventilatie in klaslokalen ter bescherming tegen Covid-19.
Nu basisschoolleerlingen en middelbare scholieren terugkeren naar de klas na de derde en meest verwoestende golf van Covid-19 in Ierland, gaat onze aandacht opnieuw uit naar hoe we scholen zo veilig mogelijk kunnen houden voor zowel leerlingen als personeel.
Het is nu algemeen bekend dat Covid-19 zich gemakkelijker binnenshuis verspreidt, waarbij sommige experts zeggen dat het risico van inademen van met virus geïnfecteerde deeltjes binnenshuis 20 keer hoger is.
Zogenaamde aerosoldeeltjes die kleiner en lichter zijn dan respiratoire druppeltjes blijven veel langer in de atmosfeer, waardoor klaslokalen vol met studenten een potentieel risicovolle omgeving worden wanneer een student of personeelslid niet weet dat ze Covid-19 hebben en het onbewust verspreiden.
Het ministerie van Onderwijs heeft scholen gedetailleerde richtlijnen gegeven over goede beademingspraktijken. Deze omvatten onder meer het zo volledig mogelijk openen van ramen als de klaslokalen niet in gebruik zijn (bijv. Tijdens pauzes en lunchtijden en na schooltijd) en gedeeltelijk openen als de klaslokalen in gebruik zijn. Hetzelfde advies geldt voor personeelskamers, sportscholen, bibliotheken en toiletten.
“Scholen moeten er ook voor zorgen dat alle permanente ventilatieopeningen in kamers volledig open zijn en niet worden geblokkeerd door wandkleden, enz. En dat alle mechanische ventilatie- of airconditioningsystemen moeten worden ingesteld op 100 procent verse lucht”, stelt het document dat in november 2020 is uitgegeven.
Leraren wordt geadviseerd om ook binnendeuren in klaslokalen gedurende een bepaalde tijd open te houden om de luchtbeweging en ventilatiesnelheid te helpen verhogen.
Iedereen met schoolgaande kinderen zal weten dat open ramen en deuren de norm zijn geworden tijdens de pandemie (met veel studenten die jassen en jassen aanhouden tijdens de les), maar sommige experts suggereren nu dat luchtkwaliteitsmonitors een extra hulpmiddel moeten zijn om te controleren binnenluchtkwaliteit in gebouwen met een hoge bezettingsgraad, zoals scholen.
Orla Hegarty, de assistent-professor aan de School of Architecture van University College Dublin, is een uitgesproken criticus van het gebrek aan aandacht dat door volksgezondheidsfunctionarissen wordt besteed aan aerosoloverdracht van Covid-19 binnenshuis. “Er wordt nu aangenomen dat de meeste verspreiding van Covid-19 in de lucht is, dat er geen veilige afstand is in een slecht geventileerde ruimte en dat de omstandigheden binnen 15 minuten kunnen veranderen van laag naar hoog risico”, schreef ze in een opiniestuk van de Irish Times. over het onderwerp.
Recente uitbraken van Covid-19, die hun oorsprong vonden in hotels die in Australië in quarantaine werden geplaatst, worden toegeschreven aan de verspreiding van de ziekte in de lucht. Volgens deskundigen is de beveiligingsmedewerker die onlangs de Britse variant Covid-19 in Perth opving, waarschijnlijk het virus opgelopen door de luchtstroom die de gang in kwam van onder de kamerdeur of toen de deur werd geopend. Ambtenaren hebben sindsdien bewakers die in quarantainehotels werken, geadviseerd om tijdens hun dienst altijd maskers te dragen.
Hoewel het dragen van maskers verplicht is voor middelbare scholieren, hoeven basisschoolkinderen geen gezichtsbedekking te dragen, in tegenstelling tot hun tegenhangers in veel Europese landen waar kinderen vanaf zes jaar maskers dragen naar school.
Orla Hegarty en dr.Cliona Ni Cheallaigh, Infectious Disease Consultant bij St James Hospital, behoren tot degenen die zich hebben aangesloten bij wetenschappers op het gebied van luchtverontreiniging en hebben opgeroepen tot de installatie van koolstofdioxidemonitors in klaslokalen om de luchtkwaliteit in de gaten te houden door een duidelijke indicatie te geven wanneer klaslokalen benauwd zijn en daarom moet worden geëvacueerd. Deze apparaten fungeren als proxy voor het virus en werken op een verkeerslichtsysteem waar groen betekent dat de luchtkwaliteit goed is, geel betekent dat het slechter wordt en rood betekent dat de lucht muf is en dat de kamer niet langer geschikt is voor mensen om in te verblijven .
John Wegner, hoogleraar scheikunde aan het University College Cork, heeft ook het belang benadrukt van de overdracht van Covid-19 via de lucht en het gebruik van koolstofdioxidemonitors om de luchtkwaliteit in klaslokalen in de gaten te houden.
“Koolstofdioxidemonitors met een verkeerslichtsysteem, die zijn uitgerust met niet-dispersieve infraroodsensoren (NDIR), zijn kosteneffectief en kunnen leerkrachten eraan herinneren om in actie te komen door vensters te openen wanneer het niveau te hoog wordt (meestal boven 800-1.000 delen per miljoen (PPM ), ”Zei prof. Wenger in een recent artikel over ventilatie in het klaslokaal in het tijdschrift Passive House.
“Het installeren van goede ventilatiesystemen in scholen zou zorgen voor een gezondere omgeving voor iedereen, betere academische prestaties en hopelijk ook een betere energie-efficiëntie”, aldus prof. Wenger.
De American Environmental Protection Agency (EPA) hield op 25 februari een seminar over hoe prioriteit kan worden gegeven aan de kwaliteit van de binnenlucht op scholen. Tijdens het seminar adviseerden experts scholen om de effectiviteit van filtratie, ventilatie en systeembewaking in scholen te beoordelen.
De Amerikaanse EPA heeft gedetailleerde richtlijnen voor de kwaliteit van de binnenlucht op scholen. En als we Covid-19 even buiten beschouwing laten, benadrukken deze richtlijnen de gezondheidseffecten op lange en korte termijn van een slechte binnenluchtkwaliteit voor personeel en studenten. Deze omvatten hoesten, oogirritatie, hoofdpijn, allergische reacties, verergering van astma en andere aandoeningen van de luchtwegen en in zeldzame gevallen bijdragen aan levensbedreigende aandoeningen zoals veteranenziekte of koolmonoxidevergiftiging.
De Amerikaanse EPA-richtlijnen die kijken naar verontreinigingen zoals schimmel, radon en passief roken, hebben een Tools for Schools Action Kit voor binnenluchtkwaliteit. Ze benadrukken ook het belang van het beschermen van de luchtkwaliteit binnenshuis tijdens renovaties van energie-efficiëntie op scholen – een kwestie die ook van vitaal belang is voor Ierse scholen.
Tijdens een webinar over de veilige heropening van scholen, georganiseerd door de Independent Scientific Advocacy Group (ISAG), zei dr. Gabriel Scally dat ouders in New York informatie kunnen beoordelen over ventilatie van de klaslokalen van hun kinderen. “Ventilatie is absoluut cruciaal in de reeks maatregelen naast training over handen wassen, hoestetiquette, de beschikbaarheid van zeep, papieren handdoeken, wasstations en handdesinfectiemiddelen en zieke mensen zouden niet op school moeten zijn”, zei dr. Scally. Hij zei dat hij ook graag beter geventileerde ruimtes en grotere ruimtes zou willen zien – gemeenschapsgebouwen of feesttenten in speelvelden – zodat studenten meer uit elkaar kunnen worden geplaatst om de overdracht van aërosol van Covid-19 te verminderen.
De richtlijnen van het ministerie van Onderwijs over ventilatie voor scholen stellen dat het niet nodig is om koolstofdioxidemonitors in klaslokalen te installeren wanneer het andere advies over ventilatie (ramen volledig open buiten de lesuren en gedeeltelijk geopend tijdens de lessen) wordt opgevolgd.
“Het departement is van mening dat … ramen waarschijnlijk met een bepaalde frequentie en op een bepaald niveau open moeten staan … om te zorgen voor voldoende ventilatie in het klaslokaal, ongeacht of het openen van ramen wordt veroorzaakt via de binnenluchtkwaliteitsmonitor of via de binnenluchtkwaliteitsmonitor. proactieve aanpak ”, stellen de richtlijnen.
De Britse Wetenschappelijke Adviesgroep voor Noodsituaties (SAGE) zei dat het “weinig vertrouwen had dat continue monitoring van koolstofdioxide een mogelijk gebruik kan zijn als een transmissierisico-indicator”, eraan toevoegend dat verder onderzoek nodig is “om de mogelijke toepassing van de aanpak voor verschillende spaties en om modelresultaten en werkelijke infectiepercentages te vergelijken. “
De olifant in de kamer is echter hoe koud klaslokalen worden met open ramen en sommige leraren hebben al interesse getoond om koolstofdioxidemonitors te kopen om hen te helpen bij het openen van ramen of niet.
Nog optimistischer: het lenteweer betekent dat het hebben van ramen in klaslokalen niet zo oncomfortabel zal zijn als tijdens de wintermaanden voor zowel studenten als docenten.
En in de toekomst mag niet worden vergeten dat een goede luchtkwaliteit binnenshuis niet alleen een probleem is om de mogelijke verspreiding van virussen te verminderen, maar dat een klaslokaal met een stroom frisse lucht ook de aandacht, het concentratievermogen en het herinneringsvermogen van kinderen verbetert.
Internationale experts op het gebied van binnenluchtkwaliteit zijn het erover eens dat het handhaven van hoge normen voor binnenluchtkwaliteit een hoge prioriteit moet hebben voor alle scholen nu we uit de Covid-19-pandemie komen.
Hoe benauwd zijn onze klaslokalen?
De richtlijnen van het Health Protection Surveillance Center voor scholen die afhankelijk zijn van natuurlijke ventilatie, adviseren dat ramen moeten worden geopend wanneer de CO2-niveaus 800 ppm (deeltjes per miljoen) bereiken.
Uit onderzoek van een Ierse start-up, Ziggy Tec, naar de luchtkwaliteit in klaslokalen op drie scholen in Dublin (twee middelbare scholen, één lagere school) van half oktober tot december 2020 bleek:
- 82 procent: de hoeveelheid tijd dat de drempel van 800ppm werd overschreden.
- 1062ppm: de gemiddelde CO2-niveaus geregistreerd in klaslokalen.
- 3.803 ppm: het maximale geregistreerde CO2-niveau.
Virussen zullen er altijd zijn, hoog tijd voor continu 24/7 luchtkwaliteit monitoring en ventilatie
en daar zijn wij sterk in